4‏/6‏/2009

مولد سيدي اوباما




أعزائي
خلاص انفض المولد ورجع كل شيء لاصله
الزحمه والخنقه والمرور البشع والاهمال
يعني زي مابيقولوا رجعت ريما لعادتها القديمة
بس بعد ما اتعطلت امتحانات الجامعة والمدارس
واتصرف علي الزياره الميمونه 50 مليون جنيه من دم الشعب الغلبان
عمنا اوباما جه ومعاه 3000 جندي من قوات المارينز لحمايته
ده نعتبره عدم ثقه في حمايه البوليس المصري له
استقبل في قصر القبه بالخياله
واستقبله الرئيس مبارك وكانت جلسه المباحثات مدتها 45 دقيقه
من 9.45 دقيقه الي 10.30 دقيقه
خطابه كان سلس وناعم ووقفت عند حاجات كتير منها
انه بيرفض اي صور مسيئه للاسلام
في امريكا 7 مليون مسلم امريكي
مسجد في كل ولايه .. وامريكا بها 1200 مسجد
حق المرأة والفتاة في ارتداء الحجاب
الاسلام جزء من امريكا
واجبه حمايه الشعب الامريكي
لا يريد الابقاء علي قواته في افغانستان
استشهاده بآيات من القرآن الكريم
منع التعذيب واغلاق جونتنامو بعد 3 سنوات
هو يعني مش قادر يقفلها قبل المده دي ؟
الوضع الفلسطيني لا يحتمل
دوله يعيش فيها الفلسطينين والاسرائيلين في أمن وسلام
يدعوا الفلسطينيين بالتخلي عن العنف
لان العنف طريق مسدود
ويتوجب علي حماس وضع حد للعنف
وقال ان امريكا لا تقبل شرعيه المستوطنات الاسرائيليه
امريكا تحترم حق الجميع حتي لو كنا نختلف معهم
الاديان عليها ان تقربنا
اما عن حقوق المرأة
قال انه لا يريد ان تحرم المحجبه من المساوه مع غير المحجبه
البنات يساهمون مثل الابناء
يعني علي رأي سعاد حسني
البنت زي الولد ماهيش كمالة عدد
في الاحتمال والجلد
سيوسع الشراكة مع البلاد الاسلاميه
في كل دين عقيدة واحده وهي
عامل الاخرين كما تحب ان يعاملوك
الاسلام هو الذي طور علم الجبر والبوصلة وغيرها من العلوم
الايمان بالاخرين هو الذي اتي بي الي هنا
اهم ما لفت نظري او بالاحري ماكنت اتوقع سماعه
العلاقه بين امريكا واسرائيل وثيقه وغير قابله للكسر
وفي بدايه خطابه قال انه سعيد لوجوده في مصر
بلد الازهر وفي جامعة القاهرة مصدر العلم للعالم من سنين
مش عارفه اذا كان كلام للاستهلاك المحلي او هو فعلا حقيقي
علي اي حال الايام ستثبت نيه امريكا المتمثله في اوباما
علي هامش الزيارة
------
300 مراسل اجنبي
سال اي لون بيفضلوه المصريين لارتداءالكرافته
قيل له اللون الازرق لون النيل
النيل في اسوان مش في القاهره طبعا
صحب معه في السياره في طريقه لقصر القبه المصور الخاص به
سيارته انتاج شركه جنرال موتورز
التي اعلنت افلاسها من يومين
لم تاتي معه ميشال زوجته لامتحانات البنات
ياحرام شقيانه معاهم في المزاكره ربنا ينجحهم
مع ولعها بالاثار الفرعونيه
كان لقائه مع الرئيس مبارك لقاء وديا
لم يخلو من انبهارة بشخصيه مبارك
كان في استقباله بجامعه القاهرة شيخ الازهر
محمد سيد طنطاوي
وكان من الحاضرين لخطبه اوباما
الزعيم عادل امام .. رانيا علواني السباحه المصريه المحجبه
اساتذه جامعه .. دكاتره.. دارسين بالازهر الشريف
من الهند وباكستان
ودارسات مغتربات من الجاليات الموجدوه بالقاهرة
من اندونيسيا ودول شرق اسيا
الانبا شنودة .. ايمن نور
المعارضه ... الاحزاب السياسيه
وزراء حالين وسابقين
محللين سياسيين عرب واجانب
جمال مبارك وكان يجلس بالصف الثاني
مفيد فوزي ونخبه من الاعلام المصري
اطراف الصفوف والممرات كانت مؤمنه
ارتدت هيلاري ايشارب في مسجد السلطان حسن
وكانت حافيه زي اوباما
كانت في استقبالهم ومرافقتهم في زياره جامع السلطان حسن
ايمان عبدالفتاح المصريه الاب والامريكيه الام
والتي تحمل جنسيه امريكيه وتعمل مع الخواجه زاهي حواس
وهي حاصله علي ماجستير في الاثار وتتقن اللكنه الامريكيه
كان اوباما منبهر بالمكان لدرجه ملفته
وسال عن تاريخ المبني وعن القبله ايوان والشريط الكتابي وكان بالخط الكوفي
وشاهد ايضا القبه الضريحيه وهناك شاهد نوع أخر من الخط العربي
ووقف بانبهار امام باب نحاس محشو بالذهب والفضه
اما في الاهرام فكان منطلق وعلي حريته
ودخل الهرم من فتحه المأمون
وشاهد عرض للصوت والضوء
والتقطت له الصور الكثيره بجوار مراكب الشمش ومع ابو الهول
وكذلك مع زاهي حواس
وانتهت الزياره في حوالي السادسه مساء بتوقيت القاهره
اي انه قضي بالقاهره 9 ساعات
الاراء الامريكيه تتارجح بين مؤيد ومعارض للزياره والخطاب
وبعضهم كان يفضل ان يلقي خطابه في تركيا او اندونيسيا
وبعضهم يسال لماذا لم يلقي خطابه في السعوديه
لكن اهم مافي الزياره هي تعريف العالم كله بالاثار المصريه
دعايه مجانيه لجميع شركات السياحه بمصر
اخيرا لا نستطيع الا ان ننتظر ما سيتم بعد هذه الزياره
اهي زياره والسلام
ام انها ستغير في مجريات الامور
وعلي رأي المثل المصري
الميه تكذب الغطاس
واوعوا اوعوا تغيروا الصفحه ابقوا معي



هناك 8 تعليقات:

غير معرف يقول...

لولا الغاليه
امتي كتبتي المقال.. زي العاده مش بتفوتي اي حاجه
مقال فيه معاني كتير بس للي بيفهم
كل الحب للولا

غير معرف يقول...

لولا نسيت اكتب اسمي بعد التعليق
دكتور احمد الجمال

غير معرف يقول...

ليلي هانم
كنت متاكد اني حلاقي مقال لحضرتك موجود اليوم .
بتقولي مش بتعرفي تكتبي سياسه
مش حنحسدك احنا بنحب مقالاتك
كل الود
دكتور محمد عمر

غير معرف يقول...

استاذه ليلي
حقيقي مقال ممتاز وفيه ملاحظات ممكن تفوت علي كتاب كبار
بالتوفيق
شاهيناز فتحي

غير معرف يقول...

استاذه ليلي
انا كل مقالاتك بطلع عليها
بس ليه سؤال
لماذا لا تنضمي الي جريده او تشاركي في برنامج تليفزيوني
حقيقي عندك امكانيات تساعدك جربي
ساعتها ممكن نكسب محاوره او متحدثه لبقه
تحياتي
باكينام سعيد
صحفيه في جريده اماراتيه

gebee_1 يقول...

ديما كده موضوعيه وتغطياتك موفقه وقويه وحياديه مشاء الله عليكى ياليلاك
ترجعى لأرض الوطن بالسلامه علشان غيابك طال وسايب فراغ كبير كبير بين اصدقائك
gebee_1

غير معرف يقول...

زياره تستحق التقدير من با با نويل
ولاكن ايران ستظل متمسكه بالنووى
حزب الله وحماس متمسكين بثوابتهم
اسرائيل متمسكه بالقدس
المصريين لهم ديمقراطيه
على مقاس محدد
لعله خيــر
بابا نويل
اوبااما
هشام ابو عيش

sawwa7 يقول...

أستاذه / ليلي

تعليقك علي زيارة الرئيس / اوباما

رائع كعادتك ، وملاحظاتك قيمة

لكن دعينا نتفق ان كيمياء اوباما قد

تفاعل معها معظم الشعوب العربية

ومن منطلق تفاءلوا بالخير تجدوه

فإن هناك الكثير ممن هم متفاءلون

بالرئيس اوباما ،

والرجل لاننكر انه ذكي ومطلع

ومركز بشكل ملحوظ علي جيل الشباب

ويعرف جيدا كيف يستملهم الي جانبه

وحيث انه قد الزم نفسه وبلده

بكل ما جاء في خطابه ،

فلننتظر ماتأتي به الايام

ذلك في حالة ان استمر ولم يتم اغتياله

علي طريقة الرئيس كينيدي

تحياااااااتي